Først med Made in Norway
Oslo, 21. august 2024 - Som en av de første bedriftene i landet er 7Sense stolt over å kvalifisere for bruk av det offisielle opphavsmerket Made in Norway.
Som en av de første bedriftene i landet, har 7Sense Agritech AS kvalifisert seg til å bruke det offisielle opphavsmerket Made in Norway. Med dette viser 7Sense at de møter en rekke kriterier knyttet til norsk verdiskaping og opphav, som vil kunne styrke deres posisjon mot videre vekst i det nasjonale og internasjonale markedet.
Det offisielle opphavsmerket er et ønske fra næringslivet selv, og kriteriene for kvalifikasjon er blant annet at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Ønsket med et slikt merke, er at forbrukere raskt og enkelt skal kunne navigere seg blant produkter og tjenester som forsterker og underbygger norsk verdiskaping.
7Sense Agritech AS som spesialiserer seg på teknologi til landbruket, er stolt over å være blant de første norske bedriftene til å ta i bruk Made in Norway-merket i sin markedsføring.
- Vi selger produkter til bønder over hele verden, og vet at de verdsetter kvalitet. Med det nye opphavsmerket får vi en tydelig posisjon og et klart bevis på dette. Vi gleder oss til å ta merket i bruk – og til å fremme norsk kvalitet, sier daglig leder Max J. Tangen
Om 7Sense Agritech
Selskapet ble grunnlagt i 2013 og er en del av 7Sense-gruppen. Selskapet utvikler, produserer og leverer sensorbaserte løsninger og tjenester til bønder over hele verden.
Hovedproduktet er en sensor som overvåker vanning, basert på selskapets patentsøkte «non-intrusive flow detection». Produktet var Nordens første IoT-produkt som kommuniserte på den nyeste telekomstandarden (NB-IoT), og verdens første landbruksprodukt.
Selskapet er sertifisert under Miljøfyrtårnordningen
Om Made in Norway
• Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring. Det skal styrke norske produkter og løsningers posisjon i internasjonale markeder.
• Merkeordningen er en del av "Hele Norge eksporterer", satt i gang av regjeringen for å øke Norges internasjonale konkurransekraft.
• Innovasjon Norge forvalter ordningen.
• Norge må øke fastlandseksporten og omstille næringslivet. Norge trenger løsninger som skaper arbeidsplasser, gir bærekraftig vekst og økt eksport.
• Et felles opprinnelsesmerke vil skape synergier, der bedrifter som lykkes internasjonalt med merket på produktene vil ha en positiv innvirkning på andre Made in Norway-bedrifter.
• Når du ser opphavsmerket kan du være trygg på at produktet eller løsningen i all hovedsak er utviklet eller produsert i Norge. Produktet eller tjenesten følger våre krav til ansvarlighet og bærekraft. Det kan være et fortrinn internasjonalt.
• De spesifikke kriteriene varierer avhengig av produktkategori.